Hyönteissyöjät lähdössä

Nuori pikkulepinkäinen auringonkukkapellossa. Kuva: Micha Fager

Lintutilanne 16.8.2024

Kesäisistä lämpötiloista huolimatta ilmassa on syksyä. Suurin osa kalatiiroista ja naurulokeista on jo muuttanut pois, ja nyt pajulinnut, siepot, kertut, pikkulepinkäiset ja monet muut hyönteissyöjälinnut hyörivät hyönteispyynnissä muuttoon valmistautuen. Valtaosa hyönteissyöjälinnuista muuttaa yöllä.

Näkyvä päivämuutto on vielä vähäistä, mutta muun muassa metsäkirvisen ja keltavästäräkin päämuutto osuu elokuun lopulle. Kottaraiset ja pääskyt kerääntyvät jyöpymään järven- ja merenlahdille, ja monella peltoaukealla on jo sadoittain kurkia. Muhoksella laskettiin tällä viikolla lähes 3 000 kurkea.

Jalohaikaran voittokulku jatkuu vuodesta toiseen. Laji pesi meillä ensi kerran vain kuusi vuotta sitten, ja nykyään harmaahaikarayhdyskuntien suojassa pesii useampi pari jalohaikaroita. Loppukesällä niitä voi nähdä erityisesti rehevillä kosteikoilla. Porissa on viime päivinä laskettu enimmillään yli 130 jalohaikaraa. Yli 30 linnun parvia on nähty myös Porvoossa, Raahessa ja Kurikassa.

Elokuun alun harvinaisin lintu nähtiin Paraisten Utössä, kun sieltä löytyi Suomen kuudes ruostekurkkusirkku. Muita harvinaisuuksia olivat muun muassa arotasku Helsingissä, töyhtökiuru Kustavissa, lyhytvarvaskiuru Paraisten Jurmossa, palsasirri Kristiinankaupungissa, mustaotsalepinkäinen Oulussa ja mustahaikara Lappeenrannassa.

Ajankohdalle tyypilliseen tapaan riuttatiiroja on havaittu eteläisillä merialueilla ja aroharmaalokkeja Etelä-Suomen kaatopaikoilla. Viiriäisiä on edelleen äänessä: parin viime viikon aikana lajista on ilmoitettu noin 60 havaintoa.

Yleistietoa lintutilanteesta:

Lintutilanne päivitetään seuraavan kerran perjantaina 23.8.